Turcia: Istanbul - Partea I: Informatii despre oras si Piata Sultanahmet

Traseu:

Info:
Perioada: 29.12.2017 - 2.01.2018 - 5 zile
Dificultate: Aglomeratie foarte mare, zona cu grad ridicat de pericol de atentate, armata si politie pe strazi.
Cazare: Konut Wooden House / Link de discount 10% pe Booking.com
Album Foto: Revelion in Istanbul
Costuri aproximative: ~300 EUR (~1.400 RON) / persoana
Moneda:  TRY (Lira Turceasca - TL)

Ca de fiecare data, inainte de plecare, asigura-te ca ai pus tot ce trebuie in bagaj si ai toate informatiile necesare pentru tura ce urmeaza. Poti consulta ghidul de mai jos pentru un check-list si alte informatii (click pe poza):

Sfaturi Utile

Pentru a nu strica traditia de revelion, dupa ce anul trecut am facut revelionul cu Oxigen in Macedonia pe malul lacului Ohrid, in 2017 am facut planuri pentru un revelion in doi si pentru ca nu ne-am decis la Europa sau Asia am cazut la compromis si am decis pentru amandoua, in fantasticul si legendarul Istanbul.

De zburat am zburat cu Turkish Airlines prin Avion.ro iar cazare am gasit prin Booking.com.

Buun! Avand in vedere ca am mult de povestit si tura a fost destul de lunga, o sa "sparg" si Istanbulul in doua pentru a efientici .... a usura putin lectura :D

Pai, pentru inceput cateva detalii pentru cei ce nu stau sa citeasca toata povestea dar au nevoie de informatii despre oras:

• In Istanbul poti merge lejer cu Euro. Preturile sunt afisate de multe ori in EUR, cursul de schimb este bun si poti chiar plati in unele locuri in Euro. Poti merge si cu Dolari dar verzisorii nu mai sunt la putere in Turcia.
  • Nu schimba bani in zona Sultanahmet (zona cu Hagia si restul). Schimba in zona Aksaray sau Taksim pentru un curs mai putin...turistic :)) Nu cred ca mai e nevoie sa mentionez ca in aeroport cursul este "trist" si nu recomand sa schimbi mai mult de 10 EUR pentru transport (daca nu vrei sa platesti cu cardul la aparate)
  • Nu te urca in TAXI daca nu este neaparat nevoie. Transportul in comun este prea bine pus la punct iar taximetristii te fura de 100 de ori mai rau ca in Bucuresti. 30 EUR pentru o cursa Sultanahmet-Aeroport!
  • Preturile sunt aproximativ ca cele din Romania (poate ceva mai mari) iar paritatea RON - TL este aproape 1 la 1.
  • In Istanbul au un sistem de transport in comun extraordinar si destul de ieftin asa ca ai grija sa iti cumperi din prima cardul de transport [ ISTANBULKART ] de la aparatele din orice statie de metrou sau autobuz. Cardul functioneaza pe aproape orice mijloc de transport in comun si il pot folosi mai multe persoane. (vezi ghid din link)
    • Nu cumpara card de 3-5...x calatorii de la magazine. Le vand mult mai scump.
    • Aparatele sunt destul de simplu de utilizat. Bagi banii, selectezi ce vrei si primesti cardul
    • Taxa de eliberare card este 10 TL la care se adauga suma incarcata. (deci prima data bagi 20 TL = 10 cardul si de 10 te plimbi)
    • La realimentare trebuie doar sa il asezi pe aparat in slotul indicat (il recunosti dupa uzura), bagi banii si cam gata.
    • Daca nu te descurci, roaga un angajat sa "buy Istanbulkart". Fiecare statie de metrou, tramvai sau funicular are 1-2 angajati in zona si te vor ajuta chiar daca nu vorbesc engleza.
    • Pe cat de extins si "complet" este sistemul de transport, pe atat de aglomerat. Ai grija cand se deschid usile sa nu plece localnicii cu tot cu o bucata din bagajul tau sau poate cu o mana...."satenii" de pe tramvaiul 41 din Bucuresti iti vor parea oameni de cultura dupa cateva plimbari cu tramvaiul T1 din Istanbul.
    • Pe linia T1 cardul se taxeaza la intrarea pe peronul statiei (o sa vezi aparatele ca la metrou).
    • Linia T1 it`s your friend. Ajunge cam la toate obiectivele importante, de la Aksaray pentru schimb de bani, la Grand Bazar, la zona Sultanahmet (Hagia, Moscheea Albastra, Cisterna, Topkapi), la Galata Bridge si Tower (..ish) si pana la funicularul ce urca spre Taksim.
    • Funicularul de Taksim este de fapt un metrou pe cablu...nu cauta cabluri si cabine pe sus ca nu gasesti...iti spun yo! :)) Mergi la capatul lui T1 si coboara in subteran.
  • Pentru muzee cumpara cardul Museum Pass. Nu conteaza ca vrei sa vizitezi doar 2-3 din oferta. Doar Hagia si Topkapi acopera costul cardului si in plus ai si Skip the line inclus...si ai nevoie de Skip the line.
    • Cardul se poate achizitiona de la oricare dintre muzeele incluse in oferta asa ca mergi la unul mai putin important daca vrei sa il iei repede. Daca il iei de la Hagia, risti sa stai 1 ora la coada doar pentru card. Noi am luat in prima seara de la Muzeul Mozaicului (la 2 pasi de Moscheea Albastra, in stanga ei, prin piata) si nu am stat la nici o coada.
    • Bazilica Cisterna, Dolmabahce, Galata Tower si alte cateva nu sunt accesibile cu card si se platesc separat, la intrare, atentie: CU CASH!
  • Tourist Trap-urile sunt la ele acasa in Istanbul asa ca ai grija la preturi. Restaurantele si magazinele din Sultanahmet sunt muult mai scumpe ca in Taksim sau alte zone. Am dat 100 TL la un restaurant pentru o gustare in Sultanahmet iar in Taksim am mancat de am rupt cu 60 TL (2 pers.).
  • Istanbulul este foarte aglomerat de obicei dar in perioada revelionului (si banuiesc ca si in vara) populatia orasului se dubleaza datorita fluxului de turisti. Desi noi nu am avut nici un fel de probleme pe durata turei, ai grija la buzunare si incerca sa nu tii nimic important in rucsac daca te plimbi cu el in spate prin oras.
  • La Hagia, Galata Tower, Dolmabahce, Cisterna si probabil si altele, nu ai voie cu trepied sau monopod (eu m-am carat cu trepiedul degeaba toata tura). Selfie stick-ul este OK peste tot.
  • (spatiu pentru completari ulterioare)

Acestea fiind spuse, tura noastra incepe cu aterizarea pe Ataturk unde am schimbat cativa euro (la curs nasol si cu comision) dupa care ne-am indreptat spre metrou unde am luat a doua teapa cu un card de transport achizitionat de la un shop de langa automatele de carduri :(

Dupa ce am consultat putin panourile informative digitale de pe peron si Google Maps Offline, am reusit sa ajungem cu un metrou si un tramvai aglomerat pana in zona Sultanahmet unde aveam cazare.

G Maps: Ataturk => Metrou M1A pana la Zeytinburnu => Tramvai T1 pana in Sultanahmet

Si la cazare am avut o surpriza (cred ca am depasit binisor media de "surprize" pe cap de turist pana acum), pensiunea din lemn maro afisata pe Google Maps fiind de fapt mai mult un punct de referinta, adevarata cazare fiind cu doua usi mai sus....daar hai sa o lasam asa. Avand in vedere ca noi ne luam cam cele mai ieftine cazari posibile (nu prea stam in camera asa ca nu prea are rost sa cheltuim pe cazare) e de asteptat sa dam de tot felul de "distractii".

Pe scurt, camera a fost curata, incalzita cu aer conditonat, cu baie micuta dar dotata cu dus, uscator de par si prosoape, televizorul prindea pe putin 3 posturi cu muzica turceasca :)) iar daca nu tineai musai sa dansezi vals, era spatiu suficient langa pat pentru bagaje :))).

Dupa ce am rezolvat cu cazarea, am plecat la colindat prin zona, aceasta fiind la nici 5 minute de mers pe jos de Moscheea Albastra.

Unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Istanbul, din Turcia si chiar din lume, Moscheea Albastra este o structura cu adevarat impunatoare ce atrage privirea indiferent de cat de frecvent o vezi. In 5 zile nu cred ca am trecut vreodata pe langa ea fara sa-i mai fac 2-3 poze.

Moscheea se afla intr-un parc inchis dar accesul se face liber si gratuit, atat timp cat respecti regulile si nu incerci sa intri cu incaltarile murdare in cladire.

*La intrare primesti papuci de plastic pentru acoperit incaltamintea.
*Fetele in fusta sau imbracate "indecent" (probabil si barbatii imbracati indecent) sunt opriti si trimisi la o ghereta de unde pot imprumuta haine si / sau esarfe.
*Moscheea functioneaza in continuare ca loc de rugaciune asa ca ai grija cu blitul si incearca sa pastrezi linistea.

Cum am spus si mai sus orasul este foarte aglomerat, iar de revelion vin milioane de turisti sa isi adauge "numerele" la multimea de pe strazi si la obiectivele turistice asa ca sansele sa sa te intalnesti cu cineva cunoscut ar trebui sa fie mici...right? :)) In primele 5 minute de la intrarea in curtea moscheei ne-am intalnit cu Luminita si Silviu, de care stiam ca sunt in oras dar cu care nu planuisem intalnirea. Ziua urmatoare reusind sa ne vedem din nou la Topkapi intr-o camera random din muzeu iar la Dolmabahce ne-am intalnit cu alti doi prieteni, Mihai si Oana, cu care ne-am mai intalnit si la Galata Bridge fara sa stabilim un loc fix de intalnire....#IstanbulMagic (nb. DiezIstanbulMagic)

OK! Sa continuam!

Moscheea, cum spuneam, arata impunator pe afara dar nu se lasa mai prejos nici la interior unde coloanele, picturile si candelabrele uriase reusesc cu greu sa umple imensul spatiu de sub domurile uriasei constructii.

Ca in orice alta moschee sau loc de rugaciune ce apartine de islam, nu veti vedea picturi sau orice portret al vreunei persoane (icoane, tapiterii, vitralii, fresce, etc.) deoarece sunt interzise prin dogma religioasa. Asta nu inseamna ca interioarele nu sunt decorate, cateodata cu modele fascinante si viu colorate.

Ca turist poti vizita o zona destul de mare dar anumite portiuni sunt rezervate celor veniti la rugaciune.

Pe amplasamentul fostului Hipodrom din Constantinopole se gaseste acum uriasa piata Sultanahmet ce adaposteste pe langa faimoasele Blue Mosque si Hagia Sofia alte cateva obiective de interes turistic.

Tot in aceasta zona se gasesc si foarte multe magazine de souveniruri, muzee, o piata (da..piata in piata) foarte frumoasa si unul din zecile de "magazine foto" unde poti proba ceva haine :))

*Atentie: Pretul afisat pentru fotografiile in costume este de obicei pentru o singura poza in format digital. Pentru setul complet de poze (20-30-40) si albumul analogic (pe hartie) :)) o sa dai ceva mai mult...dar merita.

*Inainte sa cumparati din zona Sultanahmet 5 kg de Turkish delight a.k.a. rahat, verificati si preturile din Grand si Spice Bazar, dar si de la magazinele din alte zone ale orasului.

Parte din tripodul sacrificial de la Delphi (huh?), ramasitele coloanei de bronz aduse de Constantin cel Mare inca decoreaza piata, chiar daca cele trei capete de sarpe au disparut de mult din varful ei. (unul se afla in muzeul de arheologie dar probabil o sa uit sa pun poza cu el)

Furat initial de romani (romani aia din Roma, nu ai nostri, da?) din Karnak, obeliscul a stat o perioada in Alexandria impreuna cu un alt obelisc identic, iar mai apoi a fost adus in Constantinopole de imparatul Theodosius I.

Istoria acestui obelisc este incerta, informatii privind constructia sa disparand din arhivele istorice. Se stie ca a fost reparat la un moment dat de Constantin VII, ca initial a avut o sfera metalica in varf si ca a fost acoperit cu placi de bronz cu desene ce faceau referire la bunicul lui Constantin VII, Basil I.

E o fantana in stil foisor construita in Germania si adusa la Istanbul pe la 1900 pentru a comemora ...ceva...mai cauta si tu pe Google :P

Fata in fata cu Moscheea albastra se afla un alt cunoscut obiectiv turistic al lumii, uriasul muzeu Hagia Sofia - bazilica transformata in moschee transformata in muzeu, ce de la 360 CE cand a fost construita si pana la 1935 CE cand a avut loc ultima conversie. A trecut prin atatea evenimente incat ma mir ca cei de la Hollywood nu au facut un film despre asta (...sau poate au facut si nu stiu eu).

Exteriorul atrage privirea prin imensitatea constructiei si prin geometria fatadelor, dar timpul si-a lasat amprenta asupra zidurilor asa ca muzeul arata mai mult ca o fortareata parasita.

Accesul se face printr-o poarta cu detector de metale unde, cum am spus si mai sus, se retin obiecte interzise ca sticle de alcool, arme sau trepiede.

*Daca nu ai luat Museum Pass incerca sa ajungi cat mai devreme aici, cozile la intrare se intind pe zeci sau sute de metri la pranz.

In curtea interioara se afla o terasa cu bauturi racoritoare si cafea, un mini muzeu cu bucati de marmura ce probabil au ornat candva exteriorul, toaleta publica, un mausoleu si o ...fantana..cred...un fel de foisor fain. Vezi tu cand ajungi...

La interior, datorita istoriei zbuciumate, cladirea aduce si a biseica si a moschee, pastrand elemente din ambele.

Din pacate noi am prins interiorul in renovare asa ca jumatate din spatiu era plin de schele ce stricau destul de mult estetica, fara a reduce totusi senzatia de "mama cat de mic sunt!" ce te cuprinde in imensitatea constructiei.

Notabil la interior sunt uriasele insigne caligrafice cu nume in araba (Allah, Muhammad si cativa conducatori), rampa ce iti permite accesul la etajul superior (undeva langa ecranul de proiectie) si privelistea catre Moscheea Albastra (daca reusesti sa prinzi un loc la geamul de la etaj ce da spre moschee).

In spatele uriasei Hagia Sofia se afla un complex de morminte ale unor sultani importanti, acestea fiind accesibile prin partea dreapta a Hagiei, intr-o curte interioara.

Accesul este gratuit dar si aici exista un control de securitate unde sunt oprite trepiede, s.a.m.d..

In interior se afla cateva mici "palate", fiecare continand multe ...hmm...cosciuge(?) apartinand suitei sultanului.

*In mausolee se intra fara incaltaminte asa ca trebuie sa te descalti si incalti de vreo 5-6 ori daca vrei sa intri in toate.

Cam atat in primul articol despre acest fascinant oras ce si-a lasat amprenta in istorie inca de pe la 660 BCE, un oras ce atrage milioane de turisti in fiecare an si nu in ultimul rand, un oras pe care sper sa il revad candva.

In urmatorul articol iti povestesc cate ceva despre o parte dintre obiectivele turistice din oras, mergem intr-o plimbare cu vaporul pe o insula de pe partea Asiatica si iti explic de ce nu este o idee foarte buna sa faci (momentan) revelionul in Istanbul.