Statul Cetatii Vaticanului

Obiective (link catre site informativ):

Traseu:


Info:  
Perioada: 26-29.10.2017 - 4 zile
Dificultate:  Multi km de mers pe jos prin oras. Cozi imense la unele obiective.
Cazare Roma: 4BROS Wonderful Saint Peter / AirBnB 4BROS Wonderful Apartment
Album Foto: VATICAN SI ROMA
Costuri aproximative: ~500 EUR (~2.400 RON) / persoana
Moneda:  EUR (inclusiv in Vatican) 


     Orasul Etern, Capitala Lumii, Orasul celor sapte coline....ROMA!

     Un oras ce si-a lasat amprenta asupra intregii lumi din cele mai vechi timpuri si pana in zilele noastre, Roma este unul dintre cele mai fascinante orase turistice vizitate pana acum si cu siguranta cel mai aglomerat.

     Cum si in aceasta tura sunt mult prea multe de povestit, o sa sparg si acest articol in doua: Vatican si Roma.

     Si cum Vaticanul a fost si primul "obiectiv" in aceasta tura, sa incepem cu inceputul...

     Wikipedia: Vatican

Vatican, oficial Statul Cetății Vaticanului, (în italiană Stato della Città del Vaticano, în latină Status Civitatis Vaticanae) este un mic stat suveran al cărui teritoriu constă dintr-o enclavă în orașul Roma, Italia. Întreaga țară este de aproximativ jumătate de kilometru pătrat. Statul este condus de către episcopul Romei, Papa, și astfel poate fi considerat un stat ecleziastic în care funcțiile înalte sunt ocupate de către clerici. În zilele noastre, Vaticanul este cel mai mic stat independent din punct de vedere al suprafeței și al numărului de locuitori. Este reședința teritorială a Sfântului Scaun, entitatea instituțională reprezentată de către papă, episcopul Romei și prin urmare principala reședință ecleziastică a Bisericii Catolice.


*In Vatican se folosesc tot retelele de telefonie din Roma asa ca nu este nevoie sa opriti netul. Tarifele de voce si date sunt cele de Italia.

     De la bun inceput trebuie sa stabilim ca vizitarea Vaticanului este un mic cosmar la orice zi si ora. In primul rand datorita haitelor de "ghizi" care incearca sa te agate la orice pas in 20 de limbi si in al doilea rand datorita zecilor de mii de turisti si pelerini ce se ingramadesc sa viziteze cele cateva cladiri la care accesul publicului este permis.
   
     So! Povestea incepe cu noi patru plecand de la cazare (tura aceasta am reusit sa imi scot sora si cumnatul din casa :)) ) si indreptandu-ne "gura-casca" pe langa zidurile Vaticanului catre Piata San Pietro, cea mai cunoscuta zona a Vaticanului si locul de unde speram sa incepem tura de vizitare.

*Aveam de la Booking.com o serie de reduceri la multe obiective din Roma, inclusiv Skip the Line si reducere la Vatican Museums.

     Am ajuns cu greu in piata, obstructionati la fiecare pas de ghizi si reprezentanti ai agentiilor turistice din zona, toti insistand ca au cel mai bun pret si ca se cunosc si cu Papa :))

     In piata am gasit destul de liber, avand in vedere ca ma asteptam la o mare de lume si am reusit sa tragem cateva cadre pana am fost acostati de un alt ghid, de data aceasta direct in limba romana.


     Dupa cateva calcule, cautari pe net si la insistentele ghidului am acceptat pana la urma sa facem turul organizat de firma romaneasca Gather's Club si ghidul Maria Tanasa contra sumei de 38 EUR / persoana.

*Atentie! Daca mergeti cu ghid agatat in piata, nu acceptati prima oferta. Concurenta este foarte mare si majoritatea o sa lase la pret binisor. Noi cred ca am plecat de la 45 EUR / persoana si probabil puteam merge si mai jos de 38. Pretul de grup la casa de bilete, din cate imi aduc eu aminte e 16 EUR / persoana deci au de unde lasa.

     Toate bune si frumoase daca vrei pe cineva sa iti explice pe indelete cateva dintre operele de arta afisate dar eu unul recomand sa mergeti direct la casa de bilete si sa vedeti preturile de acolo sau sa luati biletele online. Nu se merita sa platiti mai mult ca sa va grabeasca cineva intr-un tur de 2 ore in care nu ai timp sa vezi nici 10% din muzeu. Plus ca noi am asteptat vreo 2 ore sa inceapa turul.

     Skip the line-ul de la booking nu stiu daca ne ajuta cu ceva deoarece se merge destul de repede la bilete in timpul saptamanii iar pretul redus era cel putin dubios.

*In weekend si mai ales in ultima duminica din luna nu are rost sa incerci sa intri la Vatican. Noi am prins ultima duminica, cand este intrarea gratis (am trecut pe langa in ultima zi din tura) si cred ca Bucurestiul nu are populatie cat avea coada la muzeu. Holy F***!

     Trecand de faptul ca am platit mai mult pentru mai putin, ca doar si Roma are tourist trap-urile ei, sa mergem spre muzeu si sa vedem ce gasim pe acolo.

   Intrarea este undeva pe laterala dreapta (fata de San Pietro) a orasului si este simplu de gasit avand in vedere ca la orice ora sunt numeroase grupuri cu ghid si stegulet ce se indreapta in acea directie. Doar urmeaza zidul prin dreapta pietei si o sa ajungi la intrare.

     Noi am prins destul de liber, avand in vedere ca am intrat in 2 minute la security unde am trecut de un control similar celui de la aeroport si ne-am indreptat spre casa de bilete unde am asteptat destul de mult sa apara reprezentantul agentiei cu biletele de grup. Din fericire sala de la casa de bilete este foarte mare si nu stai chiar umar la umar cu sutele de turisti ce asteapta biletele.

*Langa casele de bilete sunt si niste scari ce coboara spre toalete publice. Cum in muzeu nu am vazut asa ceva si urmatoarea toaleta publica este la iesirea in San Pietro, recomand sa mergeti aici.


     De aici am urcat scarile catre portile de acces inspre muzeu, unde am scanat biletele, ne-am echipat cu casti, prin care ghidul ne putea povesti despre ce vedeam fara sa fie nevoie sa tipe pentru a putea auzi tot grupul si am continuat catre o curte interioara aflata deasupra unui mic parc.

     Aici am tras cateva cadre, am ascultat cateceva din povestile ghidului si ne-am aprovizionat cu apa potabila de la fantanile din curte.


   
     Parasind prima curte, am intrat putin in muzeul propriu zis, o opera de arta in sine, cladirea fiind decorata, in afara operelor de arta expuse, cu coloane, statui, mozaicuri si picturi foarte frumoase. Din sala coloanelor am iesit intr-o alta curte interioara, mult mai mare si mai decorata: Cortile della Pigna - Curtea conului de pin, un imens platou in mijlocul caruia troneaza o uriasa sfera.

     In afara de ciudata sfera, in curte se mai gasesc statui si sarcofaguri egiptene, vechi statui romane si o fantana pe care troneaza un imens con de pin/brad, un simbol foarte cunoscut in multe civilizatii antice sau recente. Mai multe despre conul de pin si ce simbolizeaza el, aici: Conul de pin prin istorie



     Dupa curtea interioara a urmat o galerie a statuilor in care ne-au fost explicate si povestite detalii despre mult prea multe lucruri ca sa imi mai aduc aminte ceva, singurul detaliu retinut a fost ca statuile cu mainile impreunate la brau reprezinta prizonieri.

     Tin sa repet ce am mai spus si la inceput, noi am reusit sa vizitam doar o foarte mica particica din muzeu. Daca vreti sa vizitati tot, mergeti fara ghid sau interesati-va de ghidaj complet. Sigur exista si asa ceva.

     OK! So! In galerie am vazut statui ale zeilor antici (Silenus, amicul lui Bacchus, nu a mai avut vin si pentru mine :( ) , personalitati dar si o foarte frumoasa statuie a unui dac.


     Au urmat alte sali frumos decorate, o alta curte interioara, camarute prea mici pentru puhoiul de turisti si scari decorate cu coloane si picturi. Fiind un muzeu imens, nu o sa stau sa descriu chiar fiecare sala si mi-e teama ca o sa fie un articol mai mult bazat pe fotografii :))

*In muzeele din Venetia ne-am tot uitat lung la cateva ...picturi? si oricat de mult am incercat, nu ne-am dat seama daca sunt intradevar picturi sau sculpturi. Aici, la Vatican, am primit si confirmarea ca pictorii antici stapaneau foarte bine arta picturii 3D si ca intradevar, acele opere de arta la care ne chioram erau picturi si nu ieseau in relief decat in ochii nostri.



     Phiu! Bifat 1% din Muzeul Vatican si deja am vazut mai multe ca in tot Muzeul de Arta din Bucuresti :))

     OK! Mergem mai departe catre o sala mai aparte, Galeria Tapiteriilor, unde nu admiram Rapirea din Serai ci diferite scene cu tematica religioasa, scene ce devin interesante si pentru unul ca mine datorita faptului ca, ne explica de la intrare ghidul, unele au in componenta iluzii optice de genul celor incorporate in celebrul tablou din Luvru, Mona Lisa (La Gioconda).

     Astfel, poti admira uriase tesaturi in care personajele te urmaresc cu privirea sau in care mobilierul isi schimba dimensiunile si orientarea in functie de pozitia din care privesti.

     Credincios sau nu, cu inclinatii artistice sau nu, nu ai cum sa pleci neimpresionat de acolo, mai ales cand afli ca operele au fost tesute pe la 1500.


     Din Galeria Tapiteriilor trecem intr-o sala si mai impresionanta, Galeria Hartilor, unde numele sugereaza ca am putea admira ceva harti.....daca am putea sa ne luam ochii de la tavan.
     Pe intreaga lungime a salii, tavanul este decorat cu numeroase picturi, culorile folosite, iluminarea si forma semicilindrica oferind un spectacol vizual ce eclipseaza hartile expuse pe pereti fara mare dificultate.

     In cazul in care vizitati sala si reusiti sa va luati ochii de la tavan, cele 40 de harti sunt pictate in fresca pe la 1580 si se spune ca au o acuratete de 80%.


     Scapati cu greu de mirajul galeriei cu tavan superb, ne-am mai plimbat prin cateva sali, fiecare decorate cu tot felul de exponate lucrate fin, de la statui din marmura sau picturi 3D, la tablouri cat peretele unei case si de la fresce si mozaicuri la vitralii si obiecte de cult.

     Majoritatea exponatelor poarta semnaturile unor cunoscuti maestrii ai artelor, printre acestia Auguste Rodin si Salvador Dali.


     Turul a continuat apoi cu una dintre cele mai cunoscute camere din lume, Capela Sixtina, o opera de arta decorata de insusi Michelangelo Buonarroti.

ATENTIE! Filmatul si fotografiatul sunt strict interzise in Capela Sixtina si daca esti observat de unul din zecile de agenti de paza ca incerci sa misti camera, ai sanse sa fii dat afara cu forta din cea mai cunoscuta capela din lume. Eu am fost pe aproape dar am scapat cu un avertisment :))

     Noi am prins capela arhiplina si nu m-as mira sa fie asa la orice ora pe timpul orelor de vizita. Turistii sunt indemnati sa nu ramana mai mult de cateva minute in capela si agentii de paza sunt vigilenti la orice miscare sau sunet mai suspect. De asemenea, daca zumzetul obisnuit intr-o asa aglomeratie sare de ceea ce considera ei acceptabil, multimea este "indemnata" sa faca liniste prin cateva difuzoare mai mult decat galagioase. Per total, o atmosfera asemanantoare unei inchisori, nu unei biserici.

ATENTIE! La iesirea din Capela Sixtina se termina si turul muzeului si asta inseamna ca daca mai ai de vizitat in muzeu, odata iesit, trebuie sa iei coada de la capat si sa platesti din nou biletul.



     Cum spuneam mai sus, la iesirea din Capela Sixtina se termina turul de vizitare al muzeului si dupa cateva seturi de trepte ajungi la o curte interioara de unde poti merge in mai multe directii.

     La indrumarea ghidului ce ne-a si parasit aici, am mers catre gigantica Bazilica a Sfantului Petru cea mai mare biserica din lume (conform Wikipedia), o alta cladire-opera de arta.

Wikipedia ne mai spune ca:

În secolul al XV-lea, bazilica era în ruină din cauza incendiilor accidentale și a cutremurelor, fiind neglijată de papalitatea ce își mutase pentru o scurtă perioadă de timp sediul la Avignon. După reinstalarea lor înapoi la Roma, Papa Nicolae al V-lea (1447-1455) a fost primul papă care s-a preocupat de restaurarea locașului. El a ordonat demolarea Colosseumului și folosirea materialului său pentru repararea bisericii. Până la moartea sa din anul 1455 au fost extrase aproximativ 2.522 de care cu material. În anul 1506 papa Iulius al II-lea (1503-1513) a luat decizia de a dărâma vechea bazilică și să construiască în locul ei un nou edificiu monumental. Cei mai buni arhitecți, pictori și sculptori ai Renașterii, printre care Michelangelo sau Bernini au participat la construcția uriașei biserici. Lucrările au durat 120 de ani, perioadă în care au domnit aproximativ 20 de papi. În anul 1626 bazilica a fost finalizată și sfințită de către papa Urban al VIII-lea. A rezultat cel mai mare locaș al creștinătății, conținând sute de opere de artă de o valoare inestimabilă.

     Bazilica troneaza impunator in Piata Sfantul Petru, fatada cu colonade imbinandu-se perfect cu restul pietei. Dinspre piata, bazilica se poate vizita si fara a mai face turul muzeului dar accesul se face dupa ce stai la o coada ce serpuieste pe aproape jumatate din suprafata platoului. Recomand sa ajungi aici foooarte de dimineata daca vrei sa vizitezi direct bazilica.

     Inauntru gasesti un adevarat spectacol de marmura, lemn, metal, indemanare si imaginatie, fiecare coltisor al imensei structuri fiind pictat sau sculptat intr-un fel sau altul, fiecare perete, altar sau firida adapostind o capodopera.

     Am vazut enorm de multe lacasuri de cult in ultimii cativa ani, multe impresionante prin decoratiuni, marime sau importanta istorica. Nimic nu se apropie (...poate doar Sagrada Familia din Barcelona sau Catedrala Anglicana din Liverpool...) de acest imens "bloc de arta" ce "iti fura privirea" la orice pas sau cotitura.


     Dupa ce te plictisesti de plimbat prin uriasa sala a bazilicii (aici nu exista restrictie de timp, paza nu are treaba cu tine cat timp nu treci de cordon / gard si poti filma si face poze in voie), te poti strecura pe sub statuia S.F. Andrei (undeva in stanga baldachinului de lemn din centrul salii - exista un gardulet de lemn pentru formarea unei cozi in caz de nevoie) si poti cobori in catacombele Vaticanului, bineinteles doar in primul etaj, cel deschis si amenajat pentru public.

     Aici gasesti o mica expozitie a mormitelor papale, ceva obiecte bisericesti si opere de arta. Vizita in catacombe nu dureaza mai mult de 10 minute. Fotografiatul este strict interzis, multitudinea camerelor de supraveghere asigurand lipsa bliturilor in zona.

     Iesirea din catacombe se face prin aceeasi curte interioara in care am iesit si din muzeu, tot aici aflandu-se si casa de bilete si inevitabila coada pentru urmatorul obiectiv.


     Acoperisul si cupola Bazilicii Sfantul Petru se pot accesa in doua moduri, in functie de tipul de bilet achizitionat: pe scari [ 5 EUR ] sau cu lift si apoi scari [ 7 EUR ].

     Nici daca esti masochist de fel nu iti recomand sa iei numai scarile. Cei 2 EUR in plus te scutesc de vreo 350 de trepte dar nu te scapa de tot efortul, odata coborat din lift mai avand de urcat destule scari.

     Liftul urca pana la baza cupolei, de unde poti admira interiorul bazilicii prin ochiurile unei plase de siguranta si unde te poti pregati pentru urcusul ce urmeaza.

     Urmatoarea etapa este ceva mai dificila, deasupra cupolei ajungand pe o scara ce urca spiralat prin interiorul peretilor dubli ai acoperisului. Caldura, spatiul exagerat de ingust, faptul ca trebuie sa mergi aplecat spre dreapta pentru a putea inainta si efortul depus in escaladarea scarilor fac ascensiunea recomandabila numai celor cu ceva pregatire fizica si stare de sanatate buna. Daca esti claustrofob, ai probleme cu inima sau ai frica de inaltime, iti recomand sa ramai pe uriasul acoperis al bazilicii.


     Urcusul a fost greu dar intr-un final am vazut lumina ce anunta iesirea in spatiul circular deschis turistilor asa ca am iesit pe usa proiectata probabil pentru un pitic in spatiul unde urma sa ne relaxam. Yeey! Nooot!

     Cercul cupolei este foarte mic si cum era de asteptat, aglomerat pana la refuz de turistii veniti pentru cel mai cool selfie din Vatican, vederea cu Piata Sfantul Petru, vedere ce se poate obtine numai de pe o mica portiune a cercului vizitabil.

      Pe scurt, odata ajuns sus va trebui sa te "lupti" putin pentru a reusi sa ajungi la gardul de protectie si la mult dorita panorama.


     De coborat de pe cupola se coboara, din fericire, pe un alt culoar, tot cu trepte inguste, spiralate si claustrofobe dar macar nu trebuie sa imparti drumul cu cei ce urca...nu cred ca ar fi posibil.

     Ajuns pe acoperisul bazilicii, poti folosi toaleta publica, poti merge la restaurant (noi am gasit inventar sau curatenie si nu am putut intra sa bem o bere :(( ) sau te poti plimba pana aproape de statuile ce privesc neincetat piata ce se afla 50 de metri mai jos.

     De pe acoperis poti lua un alt lift ce coboara in interiorul bazilicii, odata coborat trebuie sa stai din nou la coada pentru a lua bilet de urcare.


     Cum bazilica o bifasem deja, am mai aruncat un ochi prin interior si am plecat spre platoul unde inca se mai forma coada de asteptare pentru intrare gratuita in bazilica.

*Exista o toaleta publica cu garderoba imediat in dreapta scarilor de acces in bazilica. Aceasta se poate accesa si venind dinspre coada din piata S.F. Petru si dinspre bazilica, coborand scarile prin stanga iesirii. Langa toaleta exista si loc de fumat.

     In partea stanga a bazilicii exista un post de paza unde se pot "admira" soldatii din faimoasa Garda Elvetiana - Swiss Guard iar in fata bazilicii, pentru a strica peisajul, am prins o scena si foarte multe scaune :(


     In piata se pot admira uriasele coloane ce imprejoara aproape intregul platou, fantanile ce pe noi ne-au asteptat fara apa, uriasul obelisc ce troneaza in mijlocul pietei si de ce nu, uriasa masa de oameni ce se inghesuie zi de zi prin aceasta piata.


     La Vatican am mai ajuns si inainte de plecare, pe timp de noapte, pentru a vedea piata si cu toate luminile aprinse. Seara nu am prins asa aglomerat si o plimbare pe vreme buna este chiar foarte faina.
 

     Cam atat despre Vatican, cea mai mica tara din lume, dar o tara ce a influentat enorm istoria omenirii dealungul a sute de ani si probabil o sa continue sa o faca mai mult sau mai putin si in viitorul apropiat.

     Ca tura, nu cred ca e nevoie de mai mult de o zi, chiar daca vizitezi integral muzeul. Apa potabila gasesti din loc in loc pentru a umple o sticla dar de mancat sau alte cumparaturi nu am vazut decat restaurantul de pe acoperisul bazilicii. Poti intra si iesi oricand din zona Vaticanului, neexistand vreo granita reala intre Roma si statul papal.

     In articolul urmator continuam city break-ul in Orasul Etern, bifand cateva dintre cele mai importante obiective din Roma.




No comments:

Post a Comment

-----