City Break: Londra - Partea I - Informatii generale

Info
Perioada:  24-27.02.2018 (4 zile)
Dificultate:  Foarte mult de mers pe jos sau multi bani pe transport in comun. Vant si vreme schimbatoare. Aeroport departe de oras - shuttle. BigBen in reparatii capitale (2018).
Cazare: Restup London
Album Foto:  Londra
Costuri aproximative:  1.600 RON / persoana (zboruri, cazare, souveniruri, transport local, etc.)
Moneda:  Lira sterlina - GBP

Obiective (link catre site informativ):

Traseu:

Ca de fiecare data, inainte de plecare, asigura-te ca ai pus tot ce trebuie in bagaj si ai toate informatiile necesare pentru tura ce urmeaza. Poti consulta ghidul de mai jos pentru un check-list si alte informatii (click pe poza):

Sfaturi Utile

• Aeroport - Oras

Pentru aceasta tura am optat pentru un City Break oferit de Wizz Tours, avand grija sa confirmam cu hotelul ca de aceasta data avem cazarea pe care o comandam, nu ca in City Break-ul de Budapesta unde ne-am trezit intr-un dorm-room cu alti 12 plimbareti. :))

Wizz opereaza zboruri pe aeroportul Luton [ LLA ] ce se afla la cam 60 km de Londra, asa ca o sa trebuiasca sa iei un shuttle sau un tren pana in oras. Trenul face cam 50 min si costa 17 Lire, shuttle-ul face cam o ora jumatate si costa 11-15 Lire (online e mai ieftin). In functie de unde vrei sa ajungi in oras, cat vrei sa cheltui si cat de tare te grabesti, poti gasi informatii despre transport pe mai multe site-uri:

Noi am optat pentru shuttle Green Line pentru ca aveam check-in mai tarziu si pentru ca de la capatul de langa Statia Victoria puteam ajunge destul de usor la cateva obiective.

Bilete pentru Shuttle poti achizitiona de la aparatele din aeroport sau, cum am procedat si noi, direct de la sofer.

*La aparatele din aeroport se poate face plata numai cu card. La sofer se poate si cu card si cu cash, dar este de prefarat sa ai banii pregati daca vrei sa platesti cu cash deoarece noua ne-a spus ca nu are rest cu toate ca avea vizibila o punga cu monezi langa el :|

Shuttle-ul are mai multe opriri pe traseu dar cum spuneam, are capatul la statia de tren Victoria, tot de aici plecand si inapoi spre aeroport, asa ca nu uita sa iti treci locatia pe Google Maps.

La Luton gasesti shuttle imediat cum iesi din terminal in stanga, Green Line fiind al 4-lea de la usa terminalului ... parca :)) Plecarile sunt din 30 in 30 min daca nu ma insel (vezi site), asa ca nu iti face probleme daca nu este trasa masina cand iesi tu din aeroport.

• Transport in comun

Pentru transportul in comun se poate achizitiona de la aeroport (din cate am inteles) un Visitor Oyster Card, dar aceste carduri se comanda in mod normal online din timp si se livreaza la domiciliu inaintea excursiei. Nu se gasesc de cumparat in oras si au un cost de 5 Lire la care se adauga credit de calatorie.

Cum noi suntem mari fani al vizitatului la pas, nu am cumparat Oyster Card si am optat pentru putinele calatorii cu autobuzul supraetajat la plata cu cardul bancar (neaparat contactless).

*Atentie: pentru 2 persoane vei avea nevoie de 2 carduri bancare separate. Pentru a efectua plata, cardurile se apropie de cercul galben de langa sofer la autobuz sau la aparatele de la intrarea si iesirea din metrou.

*Toate statiile de metrou (din cate am vazut noi) se afla la parterul cladirilor asa ca nu cautati statiile pe strada, ca in alte orase.

Pentru cei cu talpa mai subtire :)), exista si varianta autobuzelor HopOn-HopOff ce te plimba toata ziua prin oras la preturi incepand cu 30 de Lire: Info 1 / Info 2 / Info 3

Ca alternativa se poate lua si un HopOn de noapte, TheGhostBusTours promitand sa iti arate cele mai bantuite locuri din oras.

De taxi in Londra nu discutam, o cursa normala sarind de 100 Lire, din ce am inteles, :)) asa ca despre taxiuri pot spune ca dau bine in poze si cam atat.

• Cazare

Despre cazare ... noi am optat ca de obicei pentru ceva mai low budget, de aceasta data cazandu-ne la Restup London, o "casa" in stil baroc aflata in zona Elephant & Castle.

Hostelul este unul dintre cele mai faine de pana acum, venind ca dotari cu:

• camera de bagaje (dulapioare de inchiriat contra cost), lift, dusuri si bai comune;
  • sala de mese cu un meniu destul de OK (5-6 Lire pentru un mic-dejun clasic englezesc sau 3-4 Lire pentru mic-dejun continental - recomand claaar varianta english);
  • Bancomat, automate de bauturi, bar cu cafea, ceai, prajituri si pizza;
  • receptie 24/24 cu personal bine pregatit si prietenos;
  • Statie de autobuz in fata cladirii si metrou la 10 minute de mers pe jos;
     Noi am optat pentru o camera de 2 persoane cu baie proprie, aici putand mentiona si ceva parti negative cum ar fi: baia imposibil de mica, geamurile neschimbate din 1800 toamna si lipite cu chit prin care bate vantul (..la propriu se misca perdeaua), faptul ca in camera twin aveau pat supraetajat si amplasamentul hostelului la mare distanta de centru (pentru cei ce viziteaza ca noi, pe jos).

Un alt punct de atins in acest articol sunt muzeele, marea majoritate avand intrarea gratuita (cu exceptia unor expozitii temporare) dar accesul fiind posibil numai dupa ceva stat la coada si trecut prin puncte de securitate. Punctual vorbim despre ele in urmatorul articol, dar aici vreau sa punctez ca daca vrei sa vizitezi British Muzeum sau Natural History Museum trebuie sa ajungi la ele cat mai aproape de ora de deschidere, deoarece sunt muzee imense si cozile la punctele de securitate iti pot manca si 1-2 ore din zi daca ajungi tarziu.

Ca si la muzee, la atractiile turistice de genul London Eye (roata), London Dungeons si Sea Life este recomandabil sa ajungi la intrare cat mai derveme pentru a evita cozile sau sa cumperi bilete Fast Track (evident ca mai scumpe) pentru a sari peste coada de la intrare. De asemenea, se gasesc oferte online, la intrarile la obiective sau la cazari, pentru pachete de 2 sau mai multe obiective la pret redus. Noi, in ciuda traditiei de calatorie low cost, ne-am tratat cu un bilet combi London Eye + London Dungeon si nu putem spune ca am regretat.

• Mancare, bautura si souveniruri

La capitolul mancare si bautura ... baga slana si ceapa in bagaj ca e scump la Londra, muica! :))

In magazine preturile sunt destul de decente, mai ales ca Romania se aliniaza usor-usor la acest aspect cu vestul Europei (...si la salarii, nu?) dar in pub-uri, restaurante si alte stabilimente de gen ... pfoai! ma bucur ca pot iesi pe Centrul Vechi din Bucuresti fara sa dau tot salariul pe bere.

Intr-un pub nu gasesti bere la draft sub 6-7 Lire, iar o portie de mancare sare binisor de 10 Lire asa ca noi am preferat sa o tinem pe prietenul turistilor la buget, mister McD, doar de cateva ori optand pentru alte feluri de mancare:

• In China Town am gasit un fel de "impinge tava" cu all you can eat la vreo 7 Lire (nu mai stiu cum se numea dar parca era pe langa Bubble Wrap Waffle pe care il recomandam dupa ce ne-a fost recomandat de Dana .. salutari, Dana!)
  • Intr-o seara am luat o cina tarzie la Anchor Bankside, un pub englezesc de la mama lui unde Dorian ne-a initiat in tainele berilor locale (Multumim, Dorian!). Aici am degustat un sharer :)) adicatelea un platouas pentru mai multa lume la vreo 14 Lire.
  • Pret-a-Mange se gasesc la tot pasul (cam ca Mega Imaju` in Bucuresti) si ofera supe calde la preturi rezonabile pentru Londra .
     Daca vrei sa mergi pe varianta mai low cost, iti poti lua una-alta de rontait de la numeroasele Tesco si Sainsbury's imprastiate prin oras ... atat sa nu uiti sa platesti toate produsele cand iesi din magazin ... nu dam nume :)))

Souveniruri gasesti la numeroasele magazine si tarabe de langa obiectivele turistice dar cele mai multe sunt langa Westminster Bridge, peste garla de BigBen.

• Siguranta
     Desi am plecat spre Londra cu gandul la migranti, atacuri cu acid si atentate, orasul ne-a parut foarte liber si linistit (in zonele turistice prin care am umblat noi) si nici macar noaptea prin zone mai dubioase (spre cazare si pe faleza) nu ne-am simtit in nesiguranta.

Ca in toate marile orase trebuie sa ai grija la buzunare si bagaj, sa nu te apropii si sa nu conversezi cu vanzatorii stradali ce incerca sa iti vanda brelocuri sau ale nimicuri la 10 Lire si sa incerci sa stai cat mai mult in zone turistice.

Traficul este haotic pentru non-britanici asa ca verifica intotdeauna si stanga si dreapta inainte sa traversezi. Noi nici dupa 2 zile nu ne-am obisnuit cu schimbarea de benzi, chiar daca la trecerile de pietoni scrie pe asfalt Look Right si Look Left.

Cam atat in articolul need-to-know, urmeaza un articol in care detaliem obiectivele turistice si mai putin turistice, cu ore, preturi, sfaturi si poze.